Edebiyatla Trajedinin Acılarla Örülmüş Yolculuğu
MÜNİRE ÇALIŞKAN TUĞ
Edebiyat ve trajedi. Trajik olanın edebiyatta yer alması ve
edebiyatın trajik olandan beslenmesi bin yıllardır devam ediyor, edecek de.
Yazılı metin olarak modern tiyatro Eski Yunan’da trajedilerle başlar. Klasik trajedi
için, Eski Yunan insanının, bir yandan kahramanlık çağından kalma değerler,
diğer yandan varlığını iyiden iyiye hissettiren şehir devletinin yeni değerleri
arasında bocalamasının ürünüdür, demek olasıdır. Toplumdaki değişen değerleri
ve bu değişimin bireylerde yarattığı etkiyi izleyen Sophokles, Aiskhylos,
Euripides, Asistophanes gibi, dönemin büyük trajedi yazarları, bireyin yaşadığı
bocalamayı, geçmişin görkemli kahramanlıkları ile içinde bulunulan dönemin
koşulları arasında sıkışıp kalmanın neden olduğu çatışmayı ve bu çatışmadan
doğan trajik sonuçları anlatmışlardır eserlerinde. Günümüzde klasik trajediler
yazılmıyor artık, ama ilk yazılanlar da aradan geçen onca zamana rağmen
oynanmaya, seyirciden ilgi görmeye devam ediyor.
Trajik Öge Çatışmadan Doğar
Klasik trajedilerin
özelliklerini ve amacını irdelediğimizde bireyin bağımsız hareket edebilmesini
önleyen bir yanının olduğunu görmek olasıdır. Trajediler izletilip korkutulan,
dehşete düşürülen, sürekli kendini
sorgulaması ve arınması beklenen bireye, oyun aracılığı ile, doğrunun ne olduğu
dikte edilir. Bireyin kendi doğruları, yargıları ve yaşam felsefesi yok
sayılır. Ondan, toplumun yüce çıkarları için kendini yok etmesi, yaşamını ve çabasını
toplumuna adaması beklenir. Dolayısıyla
yol haritası egemen anlayış, üst akıl tarafından, devletin ve milletin
çıkarları için dizayn edilen seyirciden duygularını, hayallerini, bireysel
taleplerini, ruhunun istek ve arzularını bastırması beklenir. Bastırılan bu
talepler nereye kadar kontrol altında tutulabilecektir, tutmalı mıdır? Böyle
baktığımızda klasik trajedilerin mesajını seyircinin özgürlüğüne bir saldırı
olarak görmemiz mümkündür. Bu da yeni bir trajik ögenin, bir çatışmanın
doğmasına yol açacaktır.
Hayatta ve edebiyat
eserlerinde trajik öge, çatışmadan doğar. Bu çatışma; bireyin kendisiyle,
çevresiyle, toplumla, sistemle ya da tam tersine çevrenin, toplumun ve sistemin
birey ile uyumsuzluğundan kaynaklanır. Çatışma unsuru kabul noktasını aştığı
anda trajik öge yavaş yavaş belirmeye, sonraki aşamalara hazırlanmaya başlar.
Çatışma noktasına gelen bireyin, toplumun, sistemin endişesi artar. Kendini
tehlikede gören, var olan durumundan daha kötü duruma geçeceğini anlayan birey
ya da onu yöneten sistem kendini koruma, elindekileri yitirme telaşına düşer ve
savaşı başlatır. Kazanır ya da kaybeder.
Bu çatışma sonrasında iki taraftan biri trajik durumu yaşayacak, diğeri
kısmen de olsa kazanacaktır. Toplumun sanatçıları tarafından dikkatle izlenen
bu çatışma yorumlanır, yeniden kurgulanır, eklememeler ve çıkarmalarla yeniden
üretilir ve edebiyat ya da başka bir sanat eseri olarak ölümsüzleşir, edebiyat
ve trajedi birbirini besleyerek yoluna devam eder.
Yazarın İç Dünyasındaki Çatışmasından Doğan Trajik Öge: İntihar
Sadece
anlatı konusu olmakla kalmıyor edebiyat ve trajedi ilişkisi, yazarların yaşamlarına
son verme biçimiyle de karşımıza çıkıyor. Bir yazar için yazmanın, kendisi ve toplumuyla bir hesaplaşma biçimi
olduğunu düşündüğümüzde bu hesaplaşmadan doğan çatışmanın aşılamadığı
noktalarda başka bir trajik durumun da ortaya çıktığını görüyoruz: İntihar.



11 Şubat 1963'te, evlerinin ikinci katındaki odalarında uyumakta olan
çocuklarının yanına süt ve kurabiye bıraktıktan sonra, odanın kapısını kapatır,
içeri gaz sızmayacak biçimde kapıyı bantlar. Alt kata iner, gazı açar, kafasını
fırının içine sokarak intihar eder. Sırça Fanus adlı yarı otobiyografik
eserinin satır aralarında onu intihara götüren trajik ögeleri bulmak mümkündür.
Bu yönüyle Sırça Fanus da Martin Eden gibi yaşanacakları önceden haber veren
bir potkal niteliği taşır.

““Hoşça kal dostum, hoşça kal. Aşkım, kalbimdesin. Ayrılmamız
da bir kader. Çok geçmeden bir araya gelecek olmamız da. Hoşça kal:
el sıkışmaya gücüm yok. Üzülmek, kaş çatmak yok. Şu anda ölmek yeni
bir şey değil. Çünkü yaşamak da yeni değil.”
Bizim edebiyatımızın
en trajik intiharlarından biri 1852-1887 yılları arasında yaşayan Beşir Fuat’ın
intiharıdır. Sinir hastası olan annesinin kaderini paylaşmak istemeyen Beşir Fuat,
bileklerini keserek intihar etmekle kalmamış, ölümü sırasında hissetiklerini
yazmıştır.
Daha
pek çok yazar kendisiyle ve çevresiyle yaşadığı çatışmaları aşamadığı, bir çıkış
yolu bulamadığı için trajik bir biçimde yaşamlarına son vermişlerdir. Merak
edenler için birkaçını yazalım:
Sergei Yesenin gibi, cesedinin yanında bulunan
şiirde sevdiklerine seslenen Viladimir Mayakovski, II. Dünya
Savaşı sırasında Nazi karşıtı mücadeleye katılıp esir düşen Auschwitz Toplama
Kampı’nda yaşadığı tutsaklık günlerinin ve orada gördüklerinin etkisinden
kurtulamayan, en son, Tanrı inancını da kaybettikten sonra 68 yaşında evinin merdiven boşluğuna kendini
bırakarak intihar eden Primo Levi, yaşamı boyunca depresyondan
kurtulamayan Ernest Heminway; Yaşamın Ucuna Yolculuk adlı romanında “Bir yüksekliğin, bir başıma olduğum bir
yüksekliğin en ucundayım. İnemiyorum. Yaşayamıyorum. Ölemiyorum.” diyen Tezer Özlü, 30
yaşında intihar eden Silvia Plath’ın yolundan giderek 29 yaşında intihar eden Nilgün
Marmara, 22 yaşındayken, Kadıköy Ümit Oteli’ndeki odasından atlayarak
yaşamına son veren Kaan
İnce, Ağır Roman’ın yazarı Metin Kaçan, Kör Baykuş adlı kitabın yazarı Sadık Hidayet…
Klasikleşmiş Bazı Eserlerden Trajik Sahneler
Dünya
edebiyatının büyük ustaları insanlığın yaşadığı büyük acıları, trajedileri
eserleri aracılığı ile bize ulaştırmışlardır. O eserleri okurken, edebi
gerçeklikle gündelik gerçekliğin hep yan yana yürüdüğünü, gündelik gerçekliğin
edebi gerçekliğe zemin hazırladığını görüyoruz.


Anatole Farance, Fransız İhtilali’ni
konu aldığı romanları Tanrılar Susamışlardı ve İhtilalin Çocukları’nda klasik
trajedilere taş çıkartacak ağırlıkta ve dayanılmaz sahneler çizer okur için. Eğer
hafızam beni hangi eser olduğu konusunda yanıltmıyorsa, İhtilalin Çocukları
adlı eserin bir sahnesini sizinle paylaşmak isterim.


Oğulları
Otto’yu savaşta kaybeden karı-koca Quangel çifti, zor koşullar altında,
canlarından olma pahasına, halkı savaşın sonuçlarına karşı uyarmak amaçlı
olarak gece sabaha kadar yazdıkları mektupları sabahları gizlice değişik
yerlere bırakıp halka ulaşmasını sağlamaya çalışırken korkunç sonun kendilerini
bir gün bulacağını bilseler de inandıkları uğruna her şeyi göze alıyorlar. Bir
roman olduğunu bildiğim halde kitabı okurken,
Quangel çiftinin bıraktıkları mektupların bulunduğu yerler polis şefinin
odasındaki haritada işaretlendikçe “Yakalanacaklar!” diye duyduğum korku ve
endişe eminim ki Antik Yunan’da trajedi izleyen seyirciden daha az değildi.
Dünya Acılı Olduğu İçin Yazılır
Günümüz Türkiye’sinde
pek çok yazar, üstünde yaşadığı topraklarda yaşanan acıları, satır satır
anlatıyor eserlerinde. Onlar;
gördükleri, yaşadıkları ve izledikleri acılara kayıtsız kalamıyor, kalmıyor; belki
de yaşananların tanığı olmayı, bu tanıklığı gelecek kuşaklara edebiyat
aracılığı ile ulaştırmayı, insanın acılarına dil olmayı bir görev sayıp trajik
olayları eserlerinin konusu yapıyorlar. Son dönemlerde okuduğum bazı yazarların
eserlerini anmak isterim burada. Mine Söğüt’ün bütün roman ve öyküleri, Mehmet
Fırat Pürselim’in Hayat Apartımanı, Emanetimdeki Hayatlar ya da Acı Defteri,
Akılsız Sokrates, Polat
Özlüoğlu’nun Günlerden Kırmızı ve Hevesi
Kirpiğinde adlı öykü kitapları, Gamze Arslan’ın Çerçialan’ı, Eylem Ata Güleç’in
Boşlukta Büyüyen’i, Belma Fırat’ın Kuyuda’sı, Melike Uzun’un Kürar’ı…
Bu
yapıtlardan bazılarını okurken tıkandım, nefessiz kaldım, direncim yetmedi bir
okur olarak olay kahramanının yaşadığı büyük acıları kaldırmaya. Kimi
metinlerin yazarını arayıp okuru bu kadar soluksuz bırakmaya hakkı olmadığını
söyledim. “Siz de biliyorsunuz, herkesin gözü önünde gerçekleşti bu
anlattıklarım, üstelik ben onları yumuşattım, defalarca üzerinden geçtim.” dedi.
Haklıydı, pek çoğu film gibi izletilmişti bize televizyon ekranlarından ya da
nenelerimiz gizli gizli ağlamaya devam etmişlerdi, masal süsü vererek
torunlarına anlattıkları acılarıyla.
“Her sanatçı çağının
tanığıdır.” sözünden hareket ettiğimizde, Anna Karanina’nın, Madam Bovari’nin,
Suç ve Ceza’nın, Savaş ve Barış’ın; İnce Memed’in, Kuyucaklı Yusuf’un ve daha
pek çok eserin sadece birer roman olduğunu, anlatılanların, yazarlarının hayal
gücünün sınırsızlığı içinde kurgulandığını, gerçek yaşamda karşılıklarının
olmadığını kim iddia edebilir? Okudukça
hem o kahramanların trajedilerini, hem kendi trajedimizi bulmaz mıyız satır
aralarında? Bazılarını defalarca okuyuşumuzu neyle açıklarız, ya da okurken
gözyaşları içinde kalışımızı?

Son söz Tezer Özlü’nün: “…Neden yazılır? Dünya acılı
olduğu için yazılır. Duygular taştığı için yazılır.
Ocak- Şubat- Mart 2018 (12. sayı)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder